h1

Preliminär essä

maj 26, 2011

I min essä kommer jag att skriva om Kön majoritet i Facebook och varför?

hämta som PDF här : Kön majoritet i Facebook

kommentera gärna här i bloggen 🙂

6 kommentarer

  1. Hej!

    Jag har nu läst igenom din essä och tänkte lämna lite kommentarer till den!
    Jag delar upp kommentarerna med rubriker för att det ska bli lättare att följa dem!

    Innehåll:

    Jag tycker att du arbetat bra med innehållsbiten i essän, tycker det skulle varit intressant att veta anledningen till att du valt att skriva om detta ämne.
    Du har med alla de element som krävs för uppgiften, men jag tycker du ska se över grammatik och stavningen för det finns en del grammatiska fel. Om du vill ha hjälp med dessa så får du gärna säga till, så kan jag hjälpa dig med det!

    Kommentarer:
    Jag tycker att det är en aning svårt att urskilja dina egna kommentarer och tankar till det du refererar till, skulle gärna se att du fyller på med lite mer av dina egna tankar för att få en uppfattning om vad du tycker. Jag skulle gärna se mer som styrker din del om Varför är majoriteten kvinnor.

    Referenser:
    Jag tycker att du refererar bra i din essä och använder dig av många källor. du har en vetenskaplig artikel som du använder dig av under hela ditt arbete och knyter ihop referenser bra till din text.
    Är dock lite fundersam över hur du skriver dina referenser i texten, kanske du ska kolla det för att vara på den säkra sidan.

    Tack för en intressant läsning om ett ämne jag inte hade en aning om.

    Lycka till med slutgiltiga essän!

    Mvh

    Jessica Sidén


    • Hej Jessica!
      Det var bra synpunkter från dig som jag ska rätta till i min essä =)
      tack för kommentaren 🙂

      MVH// Israa


  2. Hej igen!

    Glömde att bifoga referensen!

    Westerlund, Lennart (2009)Kvinnor dominerar sociala medier, , [Elektronisk] Dagens Nyheter, 7 november. Tillgänglig:
    http://www.dn.se/ekonomi/kvinnor-dominerar-sociala-medier. [2011-05-29].


  3. Hej Israa!

    Här kommer lite kommentarer från mig angående din essä.

    Ett intressant ämne du har valt, men skulle nog gå att utveckla lite mer med egna tankar precis som Jessica också påpekade. Håller även med Jessica att det finns lite fel här och där när det gäller grammatiken.

    Jag tycker nog att du borde fundera på att använda en annan titel på din essä. Kön majoritet på Facebook (borde vara Könsmajoritet på Facebook egentligen) är en lite förvirrande titel. ”Könsfördelning på Facebook” hade nog varit bättre och mer korrekt, eller kanske till och med ”Kvinnor dominerar Facebook” vilket skulle göra att man direkt fattar vad det handlar om och blir intresserad av att läsa mer.

    Jag upptäckte en intressant sak när jag gick in och tittade på en av källorna du har använt, nämligen socialbakers.com. Vet inte om du har sett fel när du skriver att könsfördelningen i Sverige är 52% kvinnor och 48% män, för om man nu går in och kollar på http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/sweden så är fördelningen 50-50. Samma sak om man klickar på länken du har under bildkällor (Figur2) så kommer det upp en bild med diagrammet 50-50. Är det verkligen möjligt att det har ändrats så mycket på bara några dagar, 2 procent är ju väldigt mycket när det gäller 4 miljoner användare. Eller så är detta ett tecken på att statistiken där inte är så pålitlig. Finns väl dessutom alltid lite felmarginal i statistik, inte så bra på hur det där funkar men kanske är det så att om fördelningen ligger på t ex 52-48 som i det här fallet så kanske det i verkligheten lika gärna kan vara 50-50. Dock borde det ju vara så när det gäller just Facebook, att statistiken för könsfördelning borde gå att mäta exakt eftersom man klickar i man eller kvinna i sin profil.

    En annan intressant iakttagelse som du skulle kunna ta upp är hur det ligger till med könsfördelning i olika länder. En stor anledning till att i det stora hela är kvinnor som är i majoritet är nog att västländer och då främst USA har överlägset flest Facebook-användare. Men i de två mest representerade muslimska länderna på Facebook, Indonesien och Turkiet, länder där kvinnor har en helt annan status, är ju fördelningen en helt annan. Runt 60-40 till männens fördel. Sen kan man även se att många europeiska länder som t ex Spanien, Frankrike och Tyskland har en nästan helt jämn fördelning och Italien har till och med övervägande manliga användare. Så det finns många intressanta aspekter att ta upp när det gäller sociala och kulturella skillnader i olika länder. (Socialbakers, 2011)

    Hittade ett par länkar med mer information:

    http://exde601e.blogspot.com/2010/03/facebook-gender-gap.html

    http://www.adchap.com/blog/2009/02/11/facebook-gender-demographics-a-comparison-by-country/

    mvh
    Johan

    KÄLLOR:

    Facebook Statistics, Application Statistics, Page Statistics – Socialbakers [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.socialbakers.com/ (2011-05-30)


    • Hej Johan!
      Det var väldigt intressant det du har påpekat,, jag skulle ha skrivit mer djupt om det men tiden var så kort hade nästan 2 dagar att skriva ihop allt för attt jag fick krångel med min vetenskaplig artikel mm… så tiden har spelat väldigt stor roll faktiskt, Att jag inte tog det mer allmänt är det för att jag tittade nästan bara på Sverige, men som du sa det kan skilja sig väldigt mycket från ett land till ett annat. Du angav väldigt intressanta förslag på rubriken som jag kan tänka mig,,,
      tack för din kommentar som kommer hjälpa mig i min slutliga essän..
      MVH//Israa


  4. jag klickte på http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/sweden och såg att proceten har ändrat sig,,, det blev 51% kvinnor och 49% män,, så det ändrar sig hela tiden,, så jag tar den från min första datum ,, 🙂



Lämna en kommentar